In 10 dagen langs de westkust van Frankrijk!

Vorige week ben ik samen met mijn bestie (én huisgenoot YAY!) langs de westkust naar Frankrijk gegaan. Super tof! Met als doel: mooie plekken, lekker eten, veeeel wijntjes proeven (o.a. wijnproeverij op een super mooie wijngaard) en natuurlijk surfen!

In deze blogpost ga ik jou meenemen in de route die wij hebben afgelegd door frankrijk met alle do en don’ts! Ik kan je het in ieder geval aanraden! Er zijn zoveel leuke en mooie plekken te bezoeken. En kies dan zeker voor het voor- of naseizoen. Zo kun je overal nog heel goedkoop slapen in hotels en op zeker op campings!

Voor onze trip hebben we weer de yeti van mijn moeder geleend, deze rijdt écht perfect! Vanuit Zeeland zijn wij ’s middags vertrokken naar onze eerste bestemming: Grandcamp-Maisy. Een super leuk en schattig plaatsje, wat dichtbij Point du Hoc ligt waar wij de volgende dag naar toe wilden.

Eenmaal aangekomen waren we echt helemaal ingekakt en uitgehongerd. We zijn gestrand bij de eerste beste tent die we tegenkwamen: een pizzeria (deze zijn er écht in overvloed in Frankrijk). Hier een pizza besteld met een œuf?! We hadden al gevonden dat dit een ei moest zijn, maar echt geen idee wat ik hierbij moest verwachten. Wat blijkt? Het is dus gewoon eigeel wat in het midden van je pizza zit. Wat de toegevoegde waarde hiervan is, weet ik niet. Maar het was leuk om een keer geprobeerd te hebben!

Pizza met œuf! Snap de toegevoegde waarde hiervan niet, maar ze houden hier in ieder geval wel van volle pizza’s!

Hierna nog een rondje gelopen op het dorpje waar ik met mijn stomme kop al gelijk mijn lippenstift in het water verloren ben, omdat ik vogels wilde verjagen.. Not so handy. Maar wel al gelijk een mooi uitzicht!

Roadtrip Frankrijk

Genieten van de zonsondergang!

Grandcamp-Maisy

Slaperige koppen na een hele dag reizen

Dag 2: van Grandcamp-Maisy naar Brest via Point du Hoc, La Cambe en Cap Fréhel

Op vrijdag zijn we vroeg vertrokken naar Point du Hoc! Tijd om wat historie te bezoeken! Ik ging er heen met de instelling van; het zal wel een punt zijn waar je mooi uitzicht hebt over het water. Maar wat een super toffe plek! Kraters die echt mega groot zijn, de bunkers zijn super indrukwekkend en daarnaast heb je een heel mooi uitzicht! Ik ben dan geen geschiedenisfan, maar dit vond ik toch wel heel tof om te zien! Het waait daar wel heel hard, dus zorg er wel voor dat je haar vast zit! Anders krijg je dezelfde problemen die ik had..

Super gaaf om te zien dat alle bunkers nog zo goed in tact zijn!

Mega grote kraters. Blijkbaar waren deze vroeger nog groter! Zelfs hier had je mega veel wind (check mijn mooie verwaaide kapsel;p)

Uitzicht van Point du Hoc

Uitzicht vanuit een bunker

Selfie @ Point du Hoc

Even later zijn we doorgereden naar La Cambe: de grootste Duitse begraafplaats in Normandië. De hoeveelheid mensen en mét name jonge mensen (vanaf 16 jaar) die daar liggen is echt indrukwekkend. Dit laat je toch even stilstaan bij de oorlog en de hoeveelheid mensen die er zijn gestorven.

La Cambe: de grootste Duitse begraafplaats in Normandië

In de middag zijn we naar Cap Fréhel gereden. Dit is echt een aanrader!! Zo’n prachtige plek. Je kunt door een smal paadje de prachtige natuur in. Helaas hebben wij geen weg naar benden gevonden, want had graag een duik genomen. Hoe dan ook, bezoek deze plek! Zo mooi om een keer gezien te hebben!

Cap Fréhel, zo’n prachtige plek met al die kleuren!

Als je hier een keer in de buurt bent, ga er zeker langs!

Dit is onze traditie geworden, bij iedere toeristisch plekje een selfie :’)

Ik liep hier nog langs de rand (zag er wel gaaf uit), maar ben snel naar boven gevlucht met mijn hoogtevrees!

’s Avonds beland in Brest op echt een rot locatie. We hadden een parkeerplek geboekt, maar de parkeerkelder zat al vol. En we zaten echt in een crappy buurt. Echt niet chill dus. Een leuk restaurantje konden we daar ook niet vinden. Gelukkig zagen we ergens in een straat verderop een paar chique mensen een restaurantje in lopen en zijn we die achterna gegaan. En hier hadden ze echt super lekker eten! Ik nam ravioli met gerookte ham dat echt mega lekker was!

Ravioli met rauwe ham. Ik dacht echt huh waar is m’n ravioli nou? Krijg ik nou een salade? Maar de ravioli zit in dat schaaltje! Het was echt mega lekker!

Dag 3: van Brest naar Marans via Guérande

Met gierende banden weg van dit hotel, haha! Nee, het hotel was prima, maar de buurt was echt niet chill. Blij dat we weg konden! Vandaag eerst naar Guérande gereden, dat een middeleeuws stadje in Pays de la Loire is. Of het de moeite waard is? Mwah, tenzij je heel erg van historie en oude gebouwen houdt. Wel daar heerlijke cappuccino gedronken (mét cacaopoeder!).

Guérande: een historisch plaatsje

Cappucino met cacaopoeder, wat echt lekker is! Moeten ze in Nederland ook doen!

Historie: check!

Het was wel echt veel te warm om in het binnenland historie te gaan bekijken, dus zijn daar binnen een uurtje weer weggegaan naar ons zwembad!

Wij hebben zin in ons zwembad! Zo snel mogelijk weer door naar Marans.Eenmaal aangekomen in Marans bij Appart’City La Rochelle Marans. En JAA, dit is echt een aanrader! Super goede service! We mochten hier zelfs de volgende dag nog de hele dag chillen omdat er toch niemand zou komen in onze kamer. Wij snel naar ons apartementje en toen snel het zwambad in gedoken.

Wij blijven hier nog even liggen! :-D

’s Avonds voor onszelf gekookt: ravioli met heeul veel groenten en een zelfgemaakte tomatensaus (zónder staafmixer!). Vet lekker!

Wij zijn op onze kamer gevlucht voor de hoeveelheid muggen (serieus wel 500-600 muggen) die er buiten + binnen in de woonkamer zaten. Er zat echt een nest boven ons huis.

Port salut! My favourite :-D

Dag 4: Marans naar Bordeaux

Vandaag nog de hele dag aan het zwembad gelegen in Marans, zo lekker! Wij waren even niet meer weg te slaan bij dit heerlijke zonnetje :-).

Genieten aan het zwembad met m’n broodje camembert met rauwe ham!

Munt stekken! (En het hij doet het! Heeft de hele rit in de auto gestaan met een beetje water)

Chillen met m’n Donald Duck handdoek

Eind van de dag zijn wij doorgereden naar Bordeaux. En natuurlijk hebben we na ons heerlijke verblijf in Marans weer een verschrikkelijk hotel te pakken. Werkelijk overal hingen mannen uit het raam en floten je na terwijl je langsliep. Ofwel: we waren bij een truckerhotel terecht gekomen. YAY, hebben wij weer.

Ons ó zo geweldige truckerhotel (TIP!: kijk altijd eerst op google maps voor je iets boekt..)

’s Avonds Boredaux in getrokken om te eten. Super mooie stad! Echt een aanrader! Er waren zoveel restaurantjes waar we konden eten, maar wel aan de dure kant. En we hadden zo’n honger, dat we echt geen zin hadden om verder te zoeken. En al sjeik dan een Gordon Ramsay restaurant ziet, moet je dat toch echt even uit proberen! Het zat echt in een superluxe hotel (als dit geen 5 sterren was weet ik het ook niet meer). Maar Ohmy! Zo lekker gegeten hier! Natuurlijk ook wel voor betaald. Maar het was echt superrr chil! Aanrader!

Vanavond bij Gorden Ramsey gegeten!

Bij Gordon Ramsay met onze mega dure wijn + lamsbout

Citroen-meringue taart als dessert! En deze was zo goddelijk lekker!

Touristische spot @ bordeaux betekend selfie!

Dag 5: Bordeaux

’s Ochtends eerst Bordeaux in getrokken! Nog even wat cultureels doen voordat we onze wijnproeverij gaan doen vanmiddag (zoveel zin in!). ’s Ochtends eerst langs het water gelopen waar je een tof waterelement had waar je overheen mocht lopen! Als lunch hebben wij een mega lekkere Franse tosti gegeten, ofwel: croque monsieur & een croque madame (met ei bovenop).

Verkoeling zoeken in Bordeaux!

Super chill dit verkoelende water!

Tosti op z’n frans! Croque monsieur en een croque madame (met ei).

Pineau om 12:00 smiddags. Hier lust ik er nog wel een paar van :-D

Rond 2 uur gingen wij verzamelen bij de tourist office, waar we onze wijntour gingen beginnen! Zo tof! Dit is echt een aanrader om te doen! Wij zijn de Médoc regio ingetrokken waar we bij 3 verschillende chateau’s zijn gaan kijken. Bij 2 chateau’s mochten we ook wijn proeven, YES! Super lekker en echt een super leuke dag gehad!

Prachtig huis! Enkel de bewoners wonen hier misschien maar 3 weken per jaar?!

Hier werd de wijn uit 2015 gebotteld!

De wijnkelder! En het rook hier zo goddelijk lekker!

In de kelder!

Op onze tweede chateau (ik wil ook zo’n huis?!).

Hier ligt alle wijn opgeslagen in het eerste stadium!

Uitzicht op de wijngaard

Hier was onze wijnproeverij! Super toffe locatie onder het huis wat je hierboven zag.

Toen we terug kwamen van de wijnproeverij hadden we eigenlijk alleen maar zin in kipnuggets, haha! Slecht, maar kipnuggets na wijn is echt zo lekker!

Dit krijg je van een wijnproeverij.. OEPS!

Dag 6: Bordeaux naar Mimizan via Dune of Pilat

Vroeg in de ochtend zijn wij weer vertrokken naar Dune of Pilat! Ofwel: de hoogste duin van Europa. Eenmaal aangekomen leek het inderdaad hoog, maar wij dachten dat kunnen wij wel even via de duin omhoog klimmen (in plaats van de trap pakken). Man wat was dit zwaar! Ik mag dan wel iedere week braaf mijn Brazillian Butt Lift les doen, maar dit was toch echt heel zwaar haha! Maar zeker de moeite waard! Super mooi uitzicht en best indrukwekkend om te zien!

Dune du Pilat

Wij dachten dit doen wij wel even.. Niet dus! Helemaal kapot toen we boven kwamen haha :’)!

@ Dune du Pilat.

’s Middags zijn we doorgetrokken naar Mimizan naar onze camping! Als eerste onze tent opgezet waar ik best trots op ben, want het stond al binnen 15 minuten op! Daarna direct doorgegaan naar het strand. Gelijk een afspraak gemaakt om de volgende dag te gaan surfen. Zin in!!

Ik vermaak me prima hier! Zon, zee, strand en mooie surfboys :-D

’s Avonds onze eerste camping maaltijd uitgeprobeerd! Namelijk: Aardappeltjes met salade & smak! Dit aten wij vroeger ook altijd op de camping, dus het bracht echt herinneringen terug.

Onze campingspot

En ondertussen zijn wij aan het koken!

Nostalgie! Dit aten wij vroeger ook altijd op de camping: Smak met aardappeltjes & salade!

Dag 7-9: Mimizan

Plankgas naar de dichts bijzijnde Decathlon! Typisch camperen, maar wij hebben vannacht dus op de grond geslapen, terwijl het ook nog eens keihard regende en onweerde. Gelijk de volledige camping ervaring meegekregen. ’s Middags kwam het zonnetje weer door en was het tijd voor onze eerste surfles! SUPER VET! Dit is echt een aanrader om te doen! Ik heb 2 keer bijna gestaan (waarna mijn vriend mij er op attendeerde dat 2x bijna staan, geen surfen is..) Maar morgen nog een poging!

In de avond hebben we pannenkoeken gebakken. Lekkerrr! Het duurde wel even voordat alles klaar was met 1 pan. En 2 brandwonden later (koken op de camping is niet onze sterkste kant) hebben wij eindelijk kunnen eten!

Pannenkoekentijd! (En allebei hier brandwonden bij opgelopen :’))

De volgende avond zijn we op de camping gaan eten, super lekker eten hier! Beiden hebben we hier gekozen voor een lekker groot stuk vlees met frietjes! Mjam!

Een liter sangria + een goed stuk vlees! Lekker!!

In de ochtend zijn we met de fiets naar Mimizan gegaan. Met de gedachte dat hier wat leuks te doen zou zijn. Nee dus. Dit dorpje kan je gerust overslaan! Enkel wat cadeautjes gekocht voor het huisfront.

De laatste dag wezen surfen! En dit keer hebben we echt 50/50 op onze surfboards gestaan! Dit wil ik echt gaan doen als ik terug ben in Nederland, zo gaaf!

In onze surfpakken (en dan is het buiten 25-30 graden)! Deze pakken zijn HEET! Niet normaal. Je hebt al een complete work-out achter de rug om überhaupt bij de zee te komen in die pakkies.

Laatste dagje op het strand.

Ons strandje van de afgelopen 3 dagen (+mijn dikke vinger)

Laatste avondmaal op de camping! Ravioli met een tomaten-mascarpone saus.

Dag 10: Mimizan – Nederland

Gebeurde het ons dus toch even dat wij niet van de camping af mochten om 6u ’s ochtends! De bewaker liet ons niet door en zei iets met je mag pas 8 uur het terrein af… Hij sprak geen engels en wij geen frans. Na meerdere pogingen om het uit proberen te leggen hebben we het in google translate gegooid en begreep hij dan toch eindelijk dat we naar huis wilden (was ook niet logisch met een hele auto vol met spullen..).

Plankgas naar huis! Rond 6 uur kwamen we aan in Nederland. Nog even snel langs de McDonalds en daarna alle spullen bij mijn ouders thuis uitladen.

Het was echt een super leuke vakantie en kan hem iedereen aanraden! De prijzen zijn hier even duur (of misschien wel duurder) als in Nederland. Dus voor het geld hoef je het niet te doen. Maar ik kan je zeker aanraden om buiten het seizoen op vakantie te gaan! Voor de camping betaalden wij 22 euro per nacht en voor een hotel gemiddeld 50 euro. Helemaal prima dus! En ga zeker de surfen en de wijngaarden bezoeken (mét gids), zodat je heerlijke wijnen kunt proeven! Ik heb al weer zin in mijn volgend reisje! Tot snel! X

3 Comments

Jeroen
    juni 30, 2017 at 11:40

Leuke en mooie verslag van jullie reis. Top gedaan.

Vicky
      juni 30, 2017 at 11:47

Dankjewel! Leuk om te horen! :-D

Jeroen
        juni 30, 2017 at 13:53

Alweer een volgende reis gepland?